Pagani Automobili w dniach 26-29 października pojawi się na Auto e Moto d’Epoca w Bolonii, jednym z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych samochodom w stylu vintage.
W Auto e Moto d’Epoca Pagani Automobili będzie miało dwie powierzchnie wystawiennicze: jedną poświęconą 25-leciu marki, na której prezentowane będą kultowe Zonda C12 (1999) i Huayra Coupé (2011), natomiast druga powierzchnia będzie zarezerwowana dla Horacio Pagani Museo prezentuje Huayra Codalunga (2022), który składa hołd włoskim konstruktorom nadwozi i prototypom wyścigowym z lat 60. XX wieku.
Podczas pokazu w Bolonii marka będzie kontynuować obchody 25-lecia. Uroczystości osiągnęły punkt kulminacyjny w czerwcu 2023 r. w sercu Modeny, gdzie rozpoczęła się niekonwencjonalna historia Motor-Valley.
Zonda C12 i Huayra Coupé, dwa kamienie węgielne 25-lecia Pagani
Pierwsze stoisko Auto e Moto d’Epoca będzie okazją do spojrzenia wstecz na niektóre decydujące momenty w historii Pagani Automobili, prezentując dwie ikony marki: Zondę C12 i Huayra Coupé.
Ten pierwszy to pojazd legendarny, który zadebiutował 9 marca 1999 roku na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie. Ówczesna społeczność motoryzacyjna natychmiast przyjęła go z otwartymi ramionami i zyskał nawet miano hipersamochodu. Zaprojektowana, by zachwycać na pierwszy rzut oka, Zonda C12 była pod wieloma względami futurystycznym i rewolucyjnym pojazdem, z zakrzywioną i wzmocnioną przednią szybą oraz kabiną, która została przesunięta do przodu i ukształtowana na wzór kokpitu myśliwca bombowego.
Zbudowano 140 modeli Zondy, każdy z nich został dostosowany do preferencji klienta. Ekskluzywność oferowana przez te pojazdy znacznie podniosła ich wartość, a dla tych, którzy w nie uwierzyli, okazały się one doskonałą inwestycją.
Drugim pojazdem prezentowanym w Bolonii jest Huayra Coupé, drugi model wyprodukowany przez producenta z San Cesario, który został wypuszczony dwanaście lat po Zondzie.
Projekt wymagał ośmiu lat rozwoju i eksperymentów, zanim został oficjalnie wydany. Powietrze we wszystkich jego postaciach – zwłaszcza wiatr – stało się niezbędne do stworzenia koncepcji i stylu Pagani Huayra. Jedną z głównych nowości był debiut aktywnej aerodynamiki z czterema niezależnymi klapami, które poruszają się w górę i w dół w zależności od prędkości pojazdu. Co więcej, Huarya jest wyposażona w innowacyjną obudowę z karbo-tytanu – splotu włókna węglowego i tytanu, stworzonego tak, aby stworzyć jeszcze mocniejszy materiał.
Spadkobierca Zondy, pomimo zupełnie innych form, wymiarów, dynamiki i technologii, Huayra na przestrzeni lat zdobyła różne nagrody i została uznana Samochodem Roku 2012 przez trzy najważniejsze światowe magazyny motoryzacyjne.
Horacio Pagani Museo i Huayra Codalunga, ciągły dialog między przeszłością a teraźniejszością
Na drugim stoisku marka skupia się na ukazaniu jak ważny jest jej związek między przeszłością a teraźniejszością, zestawiając urok niedawnej Huayra Codalunga (2022) z ważną wartością historyczną Horacio Pagani Museo w San Cesario Sul Panaro.
Nieprzypadkowo muzeum znajduje się obok zakładu produkcyjnego i śledzi każdą drogę włosko-argentyńskiego projektanta do sukcesu: od lat spędzonych w Argentynie po przybycie do Lamborghini, założenie Modena Design i utworzenie Pagani Automobili w 1998 roku.
W muzeum zwiedzający mogą podziwiać pierwsze modele Zondy, kultową Zonda Cinque, Zonda HP Barchetta Revo i Huayra. Wizyta rozpoczyna się w muzeum i kończy w zakładach produkcyjnych, gdzie można zobaczyć ciągłość między pierwszymi modelami z drewna balsy a najnowszymi badaniami nad włóknem węglowym i materiałami kompozytowymi.
Stworzona w zaledwie pięciu egzemplarzach przez Pagani Grandi Complicazioni, Huayra Codalunga powstała w wyniku ciągłych konsultacji z klientami podczas całego rozwoju projektu.
Jego historia rozpoczęła się w 2018 roku, kiedy dwóch kolekcjonerów poprosiło Horacio Paganiego i jego zespół o stworzenie wersji longtail opartej na Pagani Huayra Coupé. Pomysł polegał na stworzeniu hypercar, który byłby równie elegancki, jak prosty i elegancki w swojej konstrukcji, modelu, który mógłby występować zarówno na drogach, jak i na międzynarodowych wystawach.
Model prezentowany w Bolonii wyróżnia się specjalnym, półmatowym, błękitnym lakierem, nawiązującym do barw z lat 60. XX wieku. Farba zewnętrzna powraca do kabiny na panelach, natomiast elementy konstrukcyjne pozostawiono w odsłoniętym włóknie węglowym. Tymczasem w tapicerce zastosowano ręcznie postarzane skóry oraz sploty skórzane i zamszowe.
W szczególności siedzenia są wykonane ze skóry i nubuku, a części wyfrezowane z jednego bloku przypominają kunszt z przeszłości, kiedy rzemieślnik ręcznie polerował każdy przedmiot. Tego rodzaju prace są nadal wykonywane i przekazywane przez ekspertów z Motor Valley, kolebki światowych samochodów sportowych.