Chiron Super Sport „Golden Era” to efekt programu Bugatti Sur Mesure, polegającego na projektowaniu i dostarczaniu klientom całkowicie unikalnych i całkowicie spersonalizowanych samochodów.
Skomplikowany, złożony i niezwykle kreatywny proces trwał dwa lata. Perfekcję na każdym poziomie osiągnięto dzięki połączeniu umiejętności i wiedzy projektantów Bugatti.
Chiron Super Sport „Golden Era” jest dostępny w specjalnie zaprojektowanym kolorze „Doré”, który subtelnie przechodzi w specjalny metaliczny wariant „Nocturne Black”.
Ta podróż, jak w przypadku każdej kreacji Sur Mesure, opiera się na intensywnej współpracy pomiędzy zespołem Bugatti a właścicielem. W „Golden Era” klient pragnął arcydzieła, które byłoby naprawdę nieporównywalne i oryginalne, aby w piękny sposób oddać hołd temu, co uważał za szczyt rozwoju silników spalinowych: Bugatti W16. Po dokładnych konsultacjach z projektantami i ekspertami ds. farb w Molsheim, klient od razu zakochał się w propozycji uczczenia rewolucyjnych epok Bugatti; dzieło sztuki wizualnej przedstawiające drogę od założenia Bugatti w 1909 r. aż do najnowszych modeli z silnikiem W16.
Seria 45 ręcznie rysowanych szkiców, które w poetycki sposób naświetlają legendarne kamienie milowe bogatej historii Bugatti, miała płynnie przekształcić czyste płótno w kompletne dzieło sztuki.
Bardzo doświadczeni i utalentowani projektanci Bugatti skrupulatnie narysowali ręcznie 19 szkiców po stronie kierowcy – przedstawiających współczesną erę Bugatti od 1987 r., począwszy od EB110, aż do Veyrona i Chirona 1 – oraz 26 szkiców po stronie pasażera – przedstawiający najważniejsze momenty Bugatti z lat 1909–1956, w tym takie ikony jak Type 41 Royale i Type 57 SC Atlantic. Zamówienie obejmuje sekwencję odrębnych dzieł sztuki, które tworzą jedno genialne arcydzieło opowiadające o niezrównanej legendzie Bugatti i przygodzie trwającej ponad 115 lat.
Aby podkreślić misterną pracę nad każdym szkicem i podkreślić kunszt „Golden Era” zespół projektowy i specjaliści od lakieru opracowali zupełnie nowy odcień złota „Doré” i stworzyli delikatne przejście w specjalną – bardziej metaliczną – wersję „Nocturne Black”, oferując Chiron Super Sport 2 piękną równowagę.
Wizja „Złotej Ery” była bardzo specyficzna i wyrafinowana: rysunki miały być wykończone w stylu wizualnym przypominającym szkic ołówkiem na papierze; styl, który od dawna kojarzony jest z marką Bugatti. Zgodnie z filozofią Bugatti „dostajesz to, co widzisz”, jeśli wygląda to jak ręcznie rysowane szkice, to musi tak być. Autentyczność była kluczowa podczas całego procesu. Stworzenie wyglądu matowego papieru na gładkiej, wypolerowanej powierzchni lub zapewnienie, że atrament prawidłowo przylega i nie blaknie z upływem czasu, jest ogromnym wyzwaniem, którego nigdy wcześniej nie robiono. A jeśli popełnionoby jakiś błąd, proces trzeba będzie powtórzyć jeszcze raz, aż będzie bezbłędny. Nie tylko teraz, ale i w odległej przyszłości.
Dążenie do absolutnej perfekcji skłoniło ekspertów marki ds. materiałów, kolorów i wzornictwa do zbadania możliwości zastosowania naklejek, folii lub okładów winylowych, ale szybko wykluczono takie techniki, ponieważ wyglądały sztucznie, a także były podatne na łuszczenie się lub rozkład w miarę upływu czasu.
Jak w przypadku każdego arcydzieła opuszczającego Atelier w Molsheim, samochód „Golden Era” należy sobie wyobrazić na trawniku Concours d’Elegance za sto lat, więc wykończenie musiało nie tylko wyglądać autentycznie, ale także być długotrwały.
Arcydzieło w każdym szczególe, ale arcydzieło, które musi wytrzymać dziesięciolecia użytkowania, jazdę w intensywnym palącym słońcu lub ulewnym deszczu, poddawane dużym prędkościom. Bugatti ma służyć do jazdy i czerpania z niego przyjemności, zatem trwałość tego dzieła sztuki była równie ważna jak jego piękno.
Po żarliwych dyskusjach stało się jasne, że jedynym sposobem, aby naprawdę stworzyć tę mieszankę i odtworzyć wygląd samochodu na podstawie skomplikowanych wstępnych szkiców projektantów, zespół musiał narysować bezpośrednio na Chirona. A
by uzyskać dokładnie taki sam efekt jak na papierze, zespół najpierw próbował użyć tych samych ołówków, których używał do szkicowania nowego hipersportowego samochodu Bugatti, ale pierwsze nałożenie ujawniło, że rysunki były podatne na rozmazywanie, a lakier bezbarwny pękał po nałożeniu szkice. Kontynuowali więc odkrywanie nowych technik, aby osiągnąć idealny rezultat, jakiego oczekiwali, współpracując z zespołem malarskim, aby opracować dzieło sztuki, które miało głębię, piękno i trwałość.
Mijały miesiące, podczas gdy projektanci eksperymentowali z zespołem naukowców, udoskonalając formułę, aż do znalezienia idealnego rozwiązania. Rozwiązaniem tym było całkowicie nowe wykończenie, które tworzyło „matową” powierzchnię, do której przylegał atrament, opracowane w ciągu trzech miesięcy ciężką pracą, eksperymentalną kreatywnością i uporem.
Zespół lakierniczy lekko przeszlifował panele, aby utworzyć delikatne grzbiety i wgłębienia, do których atrament mógł przedostać się podczas szkicowania. W ten sposób rysunki można było narysować ręcznie, zanim na „wyszlifowany” Chiron Super Sport nałożono krystalicznie przezroczystą powłokę, tworząc nieskazitelny poziom bazowy dla 45 dzieł sztuki.
Aby nadać tym szkicom głębi, zespół rysował je, szlifował i pokrywał nawet czterokrotnie, tworząc dzieło sztuki o prawdziwym kontraście niezależnie od warunków oświetleniowych, a także trójwymiarowym planie pierwszego planu i tła. Właściciel został zaproszony do obejrzenia pierwszych szkiców, gdy były już gotowe, i był zachwycony efektem.
Jascha Straub, główny projektant Sur Mesure w Bugatti, powiedział:
– Wiedzieliśmy, że istnieją łatwiejsze i szybsze sposoby tworzenia tych szkiców. Ale w przypadku Bugatti – a szczególnie w przypadku projektu Sur Mesure – jest tylko jeden priorytet – a jest nim zapewnienie nieskazitelnego i ponadczasowego wykończenia. W „Golden Era” oznaczało to używanie prawdziwych ołówków do szkicowania, niezależnie od tego, jak bardzo byłoby to skomplikowane. Próbowaliśmy kilku różnych technik i ołówków, szukając odpowiedniego kontrastu i pożądanego efektu wizualnego, ale kiedy nałożyliśmy lakier bezbarwny na szkice, zawsze powodowały one pękanie lub rozmazywanie. Razem z naszymi specjalistami od malowania stawialiśmy sobie wyzwania, aż w końcu odkryliśmy właściwą kombinację wielokrotnego delikatnego szlifowania, szkicowania i przezroczystego lakierowania. Prawdziwy wysiłek zespołowy, który pozwolił nam przekraczać granice.
Pomimo długiego i ciężko wypracowanego procesu, „Golden Era” to projekt, z którego możemy być niezmiernie dumni, prezentując prace, które wyznaczają nowe standardy w świecie zamówień motoryzacyjnych couture. Dzięki połączonej wizji naszych rzemieślników i ogromnej pasji tego wyjątkowego klienta, stworzyliśmy wspaniały hołd dla złotej ery naszej marki.
Z zewnątrz Chiron Super Sport „Golden Era” kunszt rozciąga się na kabinę hipersportowego samochodu z subtelną nutą szkiców zewnętrznych. Na zakrzywionych skórzanych panelach drzwi znajdują się bezpośrednie ilustracje najważniejszych modeli ze złotej ery Bugatti, przedstawione na nadwoziu samochodu.
Proces ten nie był prosty, gdyż szkice były namalowane na płaskim kawałku skóry, który następnie zostały rozciągnięte i zakrzywione, aby dopasować je do paneli drzwi. W surowym teście projektanci musieli przewidzieć i uwzględnić to rozciąganie i krzywiznę, tworząc rysunki, które wyglądały niedoskonałe, gdy były płaskie, ale idealne w ostatecznym położeniu umieszczonym w drzwiach.
Zespół ekspertów Bugatti opracował cienki pędzel i bardzo specjalną farbę – bardzo odporną, ale także niezwykle delikatną, tworzącą dokładną konsystencję potrzebną do wykonania specjalnie zaprojektowanego hipersportowego samochodu.
Przez dziesięciolecia użytkowania miękka skóra paneli drzwi będzie dotykana, czyszczona i poddawana działaniu ciepła palącego słońca lub mrozu mroźnej zimy. Jednak pomimo tych warunków bezkompromisowe rzemiosło stojące za projektem „Golden Era” gwarantuje, że dzieła sztuki nie tylko wyglądają elegancko, ale także są w stanie wytrzymać wymagania codziennego użytku, dzięki zastosowaniu specjalnego skórzanego „bezbarwnego lakieru” w celu ich ochrony.
Wnętrze uzupełnia mieszanka skóry, zamszu i inne spersonalizowane elementy, w tym nakładki progowe oznaczające okresy przedstawione po obu stronach samochodu.
Projekt jest przykładem tego, jak program marki Sur Mesure wita klienta, aby stał się częścią magicznego twórczego przedsięwzięcia, wspierając bliską współpracę o nieograniczonej kreatywności opartej na zaufaniu, przejrzystości, szacunku i artyzmie.
Marka Bugatti opiera się nie tylko na osiągach, ale także na kunszcie i pięknie, oddając hołd słowom założyciela, Ettore Bugatti, który powiedział, że Bugatti nie tylko musi być nieporównywalne, ale także, że „nic nie jest zbyt piękne”.
„Golden Era” zostanie przekazana właścicielowi podczas Monterey Car Week. Po wspólnym procesie twórczym, który trwał ponad dwa lata, będzie mógł teraz cieszyć się swoim samochodem jako ponadczasowym elementem niezrównanej historii Bugatti.